JUBILEUMI ELŐADÁS SOK EXTRÁVAL
2013. október 25-én, limitált szériás táskakollekcióval, hétvégi intenzív tánckurzussal, berlini művészeti lappal való együttműködéssel és különleges közönségtalálkozóval ünnepli 50. InTimE előadását a Frenák Pál Társulat.
JUBILEUMI ELŐADÁS SOK EXTRÁVAL
2013. október 25-én, limitált szériás táskakollekcióval, hétvégi intenzív tánckurzussal, berlini művészeti lappal való együttműködéssel és különleges közönségtalálkozóval ünnepli 50. InTimE előadását a Frenák Pál Társulat.
InTimE. Egy legendás táncelőadás.
A Frenák Pál Társulat 2008 óta negyvenkilencszer szórta szét a vörös rózsákat a színpadon, ragyogtak fel a reflektorok, negyvenkilencszer tapsolt a közönség a világ számos pontján, többnyire több száz, ezer fős színházakban, ám olykor egészen intim múzeumi térben is. Most pedig eljön az izgalmas, ünnepi pillanat: az 50. előadás. Október 25-én az Átrium Film-Színház színpadán.
Vörös rózsákkal teleszórt tiszta fehér tánctér és koromfekete falak. Ebben a térben találkoznak, fonódnak össze vagy épp taszítják el egymást a kapcsolatok hálójába gabalyodott, botladozó, csábító, vágyakozó és vergődő figurák. Az emblematikus vörös kanapé mellett, körül, mögött. Immár 50. alkalommal. Egy független kortárs tánctársulat életében ez igen fontos szám és igazi alkalom az ünneplésre.
Jubileumi extrák
Az 50. előadás számos meglepetést tartogat majd, többek között egy limitált szériás vászontáska-kollekciót egyedi InTimE-dizájnnal, variálható pántokkal. Az 50 példányban gyártott vászontáska a fiatal ékszer- és textiltervező iparművész Véssey Panni tervei alapján készült és az előadásra szóló jeggyel kombinálva, az ünnepi numerológia jegyében 5050 Ft-ért vásárolható meg az Átrium Film-Színház jegypénztárában.
Az ünnepi előadást közönségtalálkozó és beszélgetés követi, melynek keretében a koreográfust és a társulattagokat Teszári Nóra tévés műsorvezető és riporter kérdezi majd. Az 50. InTimE kapcsán eddig nem publikált fotókat és backstage videókat mutat meg majd a közönségnek a társulat az Átrium Film-Színház online felületein és a www.frenak.hu oldalon, valamint önálló anyagot jelentet meg az előadásról a gyönyörű ázsiai művészeti magazin, az Auditorium berlini székhelyű, európai kiadása is.
Egy másik izgalmas lehetőség haladó táncosoknak és kíváncsi, mozgással már foglalkozó nézőknek és táncrajongóknak az intenzív InTimE workshop a SÍN Kulturális Központban, október 19-20-án. Partnering és egyéni munka, kontakt gyakorlatok és szólók, az InTimE című produkció története, kulisszatitkai és mozgásnyelve a Frenák Pál Társulat táncosaitól-táncosaival, Vasas Erikával, Jantner Emesével, Holoda Péterrel, Feicht Zoltánnal és Nelson Reguerával. A kétnapos workshop ára 12.000 Ft, amely magában foglal egy belépőt az 50. ünnepi előadásra – jelentkezés, regisztráció és részletek a kurzusról az info@frenak.hu email-címen.
Részletek InTimE kritikákból
„Ezerarcú himnusz a testi szerelemről és az érzékek tobzódásáról; az érzékiség minden kétes tetszelgéstől és közönségességtől mentes megjelenítésének szép példája." (Raphaël de Gubernatis, nouvelobs.com)
„Ebben az etűdben a koreográfia minden egyes mozdulata gyönyörűen példázza a vágyódást, az akarást, és mindazt, hogy a test meddig is képes a vágy színlelésére. (...) A zörejek, a hangfoszlányok, az elektronikus zene és a hideg, acélos, kontúros fények képzőművészeti alkotássá varázsolták a színpadi pillanatokat." (Makrai Sonja, Magyar Nemzet)
„Az InTimE-t úgy nézzük, mintha először találkoznánk Frenák-művel. Csupa meglepetés. Erős hatás. A kivitelezés könnyed eleganciája. Az arányok megkapó, tökéletesség érzetét keltő harmóniája. Az erotika szégyentelen vadsága és klasszikus előkelősége.
A meztelenség kiszolgáltatottság helyett méltóságot sugároz. Magától értetődő önmaga vállalását az előadók részéről. A nézőben pedig gyönyörűséget kelt a műtárggyá változtatott test szépsége." (MGP, Népszabadság)
„Frenák nem szépeleg, nem gügyög, nem hazudik. Az InTimE minden vadromantikus álca ellenére az időbe vetettség tragikus tapasztalatával szembesít: ölelni azért kell, mert halandók vagyunk. (...) minden pillanat az enyészet fényében lesz különleges. (...) Ezt a rettenetet ilyen őszintén, de mégis ennyi szívszorító tapintatba, szépségbe becsomagolva csak Frenák képes közvetíteni." (Tóth Ágnes Veronika, revizoronline.hu)
„Van egy generáció, akinek még nem késő. Akik már benne vannak, de még kiléphetnek. Akik bár vergődnek, van esélyük, hogy ezt ne életük végéig tegyék. Akik már öltönyt húzhatnak, de még csak hazudják a sikert, és akik nem húznak öltönyt, de nem tudják miért nem képesek rá. Akik testükkel teszik fel a kérdéseket, és nem értik, hogy a másik testtől miért nem jön azokra kielégítő válasz. Frenák Pál koreográfiája az ösztönök által tévútra vezetett, életnek nevezett katyvaszból mutat fel keserédes, de lebilincselő vizualitással megtervezett képeket, melyek szép lassan összemosódnak, és komplett képet alkotnak egy végzetesen megtévesztett, de még nem elveszett generációról. A montázsszerűen megelevenedő történet a magányból indul, a társas magányban folytatódik, majd az intimitás magányában teljesedik ki, hogy aztán az utolsó képkockán a lelket, a vakító pompa mögé bújtatva, végképp elzárják egy sötét zugba, valahol legbelül, hogy az soha ne emlékezzen arra, hogy valaha is egyedül volt, hogy tulajdonképpen ő még most is teljesen egyedül van." (Zsedényi Balázs, 7óra7)
Ami a bemutató óta történt
Frenák Pál InTimE című koreográfiáját 2008 decemberében láthatta először a közönség és a bemutató óta eltelt négy évben a produkció meghódította a hazai és a nemzetközi táncszcénát egyaránt. A 2009-ben az év legkiemelkedőbb táncelőadásának járó Lábán-díjra jelölt előadás a premier óta járt már többek között Franciaországban, Olaszországban, Romániában, Szlovákiában, Lengyelországban, Dániában, Litvániában illetve Belgiumban is. A darab 2012 tavaszától új szereposztásban látható: a produkció a Cirque du Soleil kötelékében is dolgozó táncossal, Feicht Zoltánnal és a fiatal tehetséggel, Vasas Erikával egészült ki.
A koreográfusról
Frenák Pál 1957-ben született Budapesten. Gyermekkora meghatározó mozzanata, hogy szülei siketek és nagyothallók voltak, így első elsajátított kifejező eszköze a jelnyelv lett, ami különleges fogékonyságot fejlesztett ki benne az arcjáték és a gesztusok, az emberi testtel kifejezhető tartalmak iránt. Frenák útkeresésének első állomása Párizs, ahová az 1980-as évek derekán távozott. Itt a klasszikus balett több illusztris személyiségével dolgozott, valamint Cunningham, illetve Limón tánctechnikát tanult. Francia feleségének, Catherine Frenák építésznek köszönhetően betekintést nyert a kortárs művészetek világába, és megismerte a rendhagyó forma- és térhasználatot. Pier Paolo Pasolini olasz rendező filmjei, Francis Bacon munkái, Gilles Deleuze francia filozófus írásai nagy hatást gyakoroltak későbbi alkotásaira. 1999-ben a már tízéves múltra visszatekintő Compagnie Pal Frenakot fiatal magyar táncosokkal kibővítve párizsi és budapesti székhellyel működő magyar-francia társulattá alakította, mely egyedülálló táncnyelvet hozott létre. Ennek fontos jellemzője a mimika, a jelnyelv és a test mozgásának integrált használata csakúgy, mint társműfajok (cirkusz, színház, divatbemutató, kortárs zene) beemelése az alkotásokba. Frenák Pál a hazai táncéletben radikálisan új stílust hozott a maga dinamikus mozgásvilágával, újfajta érzékenységével, a verbális üzeneteken túlmutató kifejezési formáival. Innovatív tér- és testhasználata meghatározó hatással volt a hazai kortárs tánc fejlődésére. Koreográfusi, alkotó munkája mellett rendszeresen ad szakmai workshopokat, a társulattal beavató előadásokat tart középiskolások részére, közönségtalálkozókon és szakmai beszélgetéseken vesz részt, nagy hangsúlyt helyezve a más művészeti ágakkal és a közönséggel fenntartott folyamatos párbeszédre. A legismertebb európai kortárs zeneszerzőkkel dolgozik együtt. Koreográfiáihoz a zenét komponált többek között Kurtág György, Patrick Schneider, Francois Donato, Fred Bigot és Fabrice Planquette is.
Forrás: http://www.tanckritika.hu/kategoriak/hirek/484-50-intime-az-atriumban-frenak-pal-tarsulat
Comments