Balkányi Nóra @ vs.hu
2014.04.29.
Április 29. a tánc világnapja. Frenák Pál a tánc veleje. A nemrég telt házzal ment, újragondolt Tricks & Tracks 2. című darab eredetije anno korszakot nyitott. A 15 éves társulat a Bakelit Multi Art Centerben gyakorolt.
„Azt mondta, Erikám, akkor lógjunk föl - és fellógtam. Működött, hál' Istennek” - mondta mesteréről a most huszonegy éves Vasas Erika, aki negyedik éve dolgozik a társulattal. A felújított Tricks & Tracks egy duettjében fejjel lefelé függ - nyolc percig. „A boka ilyenkor megszorul, mert az egész súlyod oda összpontosul. Minél többet csinálom, annál jobban hozzászokik a fejem. Az egész szervezetem fordított üzemmódban működik... hatalmas bizalmat igényel az egész, hiszen tudnod kell, hogy el fognak kapni.” Erikát Zoltai György alpintechnikus tartotta fent, aki végig ott volt a próbákon. Az előadásokon is ő biztosított a díszletfüggönyök mögül. „Ez egy külön erre a darabra kreált technika. Két csigarendszer van fent, hogy a hét méter magasan pörgő táncos folyamatosan felemelhető és leereszthető legyen” – mondta Juhász Dóra, a Frenák Pál Társulat művészeti menedzsere.
FRENÁK PÁL
„Néha bejövök és nem is kell mondanom semmit, tudják, melyik irányba kell vinni a mozdulatokat. Vannak táncosok, akik igénylik, hogy magyarázzak, másoknak jobban esne, ha nem mutatnék semmit. Sosem szeretném a felelősségüket megkerülni – az az övék is. Nagyképűség lenne azt mondani, hogy mindent én találok ki. Rajtuk keresztül dolgozom.”
FIFTY-FIFTY
A társulatnak nincsen állandó próbaterme. „Egyre nehezebb a helyzet itthon és külföldön is. Nagyon jó, hogy vannak együttműködéseink Franciaországban, de ez nem azt jelenti, hogy saját helyünk is van. Vannak táncosok és van egy partneri körünk. Igyekszünk nyitni új piacok felé, idén például Németország figyel ránk kiemelten. Körülbelül fele-fele arányban játszunk Magyarországon és külföldön.” Dóra azt mondja, muszáj több lábon állniuk ahhoz, hogy működjön a társulat. „Volt olyan időszak, amikor egy évben 32 millió forint működési támogatásból dolgozott az együttes, mostanra ez körülbelül 21 millióra csökkent.”
A darab intenzív próbafolyamata négy-öt hétig zajlott, a táncosok technikai felkészüléssel kezdtek. „A Frenák-tréning kicsit jógaszerű, a légzésre, a figyelemre épít. A jelnyelv-szerűség (Frenák Pál szülei siketek – B. N.) is alapvetően fontos. Pali nagyon figyel arra, ki mit képes megcsinálni - lelkileg és fizikailag is. De elvárja, hogy mindenki a határokig menjen el.” Mivel a Tricks & Tracks 2. korábbi előadásból épült, a márciusi bemutatót nem a nulláról kellett felépíteni. „Ez most más, mint mikor van egy alapgondolat és tiszta a lap. A kiindulási pont maga a Frenák Pál Társulat volt, a Tricks & Tracks 1. - és az azóta eltelt 15 év. Ami igazán fontos, az a reflexió, a tovább- és újragondolás. Pali sokszor dolgozik úgy, hogy például díszletelemmel hozza helyzetbe a táncosokat. Figyel rájuk: nem egyszerűen bejön és betanít valamit, aztán mindenki hazamegy. Ez közös kreáció, de minden előadás jellegzetesen frenákos” – mondta Dóra.
FRENÁK PÁL
„Hipokrita a világ. Az emberek a neten élik az életüket, pornót töltenek le, mert nem tudják kielégíteni magukat a valóságon keresztül. Amikor aztán szembesülnek a színházban egy őszinte valósággal, nyers állapottal, akkor szalvétával takarják el a szemüket és azt mondják - jaj, ezek meztelenek. Egy felöltözött ember sokkal vulgárisabb lehet, mint egy meztelen.”
Forrás: https://vs.hu/magazin/osszes/jaj-ezek-meztelenek-frenak-pal-probajan-jartunk-0429/i20127-13494#!s0
Comments